Saturday, June 9, 2012

Kasih Seorang Rasul

Kisah ini saya bawakan dari buku Semulia Akhlak Nabi karangan Amru Khalid di bawah tajuk Tawadhu'. Tertarik untuk berkongsi bagaimana halusnya kasih sayang baginda terhadap kanak-kanak perempuan ini yang cukup menyentuh hati.


********************


Jumlah wanita dalam Perang Khaibar waktu itu ialah sebanyak 20 orang. Di antara mereka, ada seorang kanak-kanak perempuan yang masih kecil. Nabi saw lalu bersabda kepada kanak-kanak ini.

Kemarilah, naik di belakangku"

Jarak tempoh perjalanan pada ketika itu ialah 90 km. Para sahabat menceritakan,


Jika nabi ingin beristirehat baginda menurunkan kanak-kanak perempuan ini dari atas unta dengan mengarahkan unta tersebut berlutut, lalu beliau berkata, "Hulurkan tanganmu" Demikian nabi saw menurunkan kanak-kanak kecil ini.


Kanak-kanak perempuan itu menceritakan,

ketika perang telah tamat dan kemenangan berpihak pada kaum muslimin, aku melihat Rasulullah saw membahagi-bahagikan harta rampasan perang. Tatkala melihatku, baginda bersabda "Kemarilah" Aku menghampiri baginda, lalu baginda mengeluarkan seuntai kalung seraya berkata kepadaku "pakailah kalung ini" 

Ketika aku ingin mengambil kalung tersebut dari baginda untuk ku pakai, tiba-tiba baginda bersabda,

Jangan! Aku akan memakaikannya untukmu. Maka Rasullulah saw memakaikan kalung tersebut ke leherku. "


Kanak-kanak perempuan ini lalu berkata, " Demi Allah, selepas ini, kalung ini tidak akan terlepas dari leherku untuk selamanya kerana aku telah bertekad agar ia terkubur bersamaku kelak, sampai datang hari kiamat. Pada hari itu (kiamat), aku akan mengatakan pada Rasullullah, "Kalung ini, wahai Rasullulah."


Begitulah kisah sebuah ketulusan hati nurani Rasulullah yang berlaku pada 1400 tahun yang lalu. Betapa ketawadhukan baginda sungguh luar biasa. Hatta terhadap kanak-kanak, fakir miskin, orang tua dan segenap lapisan masyarakat.



Lawan kepada sifat tawadhu ialah sombong. Ayuh kita sama-sama berdoa agar tidak sesekali merasa lebih hebat dari yang orang lain. Nabi saw mendefinisikan kesombongan sabdanya,

Kesombongan itu menolak kebenaran dan merendahkan martabat manusia"

Nabi saw turut bersabda,


Tidak masuk syurga orang yang di dalam hatinya terdapat kesombongan walaupun seberat zarah (sebiji sawi). "

Nauzubillahi min zalik! Moga kita dijauhkan. Tetapi terus didekatkan dengan jalan-jalan menuju pintu-pintu syurga yang serba indah dan sempurna.. InsyaAllah.


Penulis Amru Khalid mengakhiri topik tawadhu' ini dengan iringan doa :

Ya Allah, kurniakan kami sikap tawadhu'....


Ya Allah, patrikan pada diri kami sikap tawadhu'....


Ya Allah kami berlindung dari kesombongan....


Ya Allah jauhkan kami dari sifat sombong....


Ya Allah tolonglah kami untuk selalu dapat berzikir kepadaMu, bersyukur kepadaMu, dan beribadah kepadaMu sebaik-baiknya....


Amin ya rabb


Entry Bajet Bagus ini juga berkisar tentang sifat riak, sombong dan takbur secara lebih praktikal. :)



p/s: Gambar sempena hari bapa yang bakal menjelma ( tak pasti tarikhnya bila, tak patut betul!).
Selamat Hari Bapa buat Abah. Terima kasih atas penat lelah dan pengorbanan. ^^
 

0 comments: