Thursday, September 16, 2010

Bersaing dengan diri sendiri~

Salam aidilfiri buat semua. Selawat & salam buat junjungan besar dan para sahabat serta keluarga baginda.

Kehangatan aidilfitri masih lagi terasa walau sudah seminggu syawal menjengah. Semestinya aidilfitri ini disambut sebulan seangkatan kita mengerjakan ibadah puasa selama sebulan. Tapi, adakah sambutan ramadhan & aidilfitri itu seimbang? Meng'claim' mahu beraya sebulan, walhal ibadah di bulan 1000 bulan itu, entah sedarjat dengan sambutan meriah aidilfitri ini atau tidak. Bukan mahu meng'kondem' tidak boleh beraya sakan dibulan kemenangan ini, sekadar muhasabah kembali seberapa banyak amal & anjakan yg berjaya dilakukan. Atau sekadar sama dan serupa seperti hari-hari sebelumnya. Tiada perubahan! Statement ini sebenarnya, menampar-nampar diri sendiri. Persoalan-persoalan agar diri bersaing dengan bayang-bayang sendiri, berlegar-legar di ruang fikiran. Adakah aidilfitri ini sama seperti aidilfitri yg lalu? Sekadar sambutan meriah, pakaian yg serba indah, berkunjung-kunjungan..., itu sahaja kah?



Agak 'kering' sebenarnya setelah lama tidak menyucikan hati, lalai seketika. Sedar diri ini perlu bangkit dari 'kerehatan' setelah melunaskan hak2 yg sepatutnya. Hanya Dia yg menjadi kekuatan untuk aku kembali berfikir & berfikir tentang kehidupan yg sementara ini. Sesungguhnya, nikmat yg dikurniakan Allah terlalu besar. Terlalu besar. Alhamdullilah.. 




Ya. Aku perlu bersaing dengan diri sendiri. Membaiki kelemahan diri. Bukan terus-terusan seperti sebelum-sebelumnya. Skopnya di sini bukan sekadar dalam ruang limgkup kerja, akademik, personal, kemahiran dan sebagainya, malah amalan seharian. Diri dan Azzawajalla. Itu prioriti yg diutamakan yang terkadang terpesong dari landasan sebenar. Istighfar. -_-

Bercakap mengenai potensi diri, semua individu punya potensi masing-masing. Potensi yang sama ada ditonjolkan dikhalayak @ tersembunyi dalam lingkup sendiri. Jika dilihat di sekelilingku, ramai saja yg petah berkata-kata, berani menyuarakan pendapat dikhalayak tanpa perlu masa yg panjang utk memikirkan ayat @ perkataan apakah yg perlu dilontarkan. Bercakap dengan jelas dan isi,  bukan cakap kosong sahaja. Ya, aku kagum dengan mereka. 




Berbalik kepada topik. Bagaimana sebenarnya yg dikatakan Bersaing dengan Diri sendiri? Di sini aku titipkan tips2 yg aku peroleh dari artikel majalah solusi yg sempat ku singkap.





  • Baiki kelemahan diri
  • Jangan buang masa
  • Dapatkan kemahiran melalui pembacaan, pengkajian, seminar, kursus dlln
  • Selalu bertanya dengan org yg lebih tahu
  • Sentiasa Mujahadah dengan diri sendiri. Sasarannya, diri kita akan menang!
  • Berusaha melakukan yg terbaik dalam segala bidang & skop kerja.
  • Yakin diri dan yakin bantuan Tuhan
  • Tanggalkan sifat2 mazmumah dalan diri
  • Berani laksanakan langkah bijak yg dirancang
  • Jangan berhenti selagi belum berjaya!
 Sumber: Majalah Solusi

Bertepatan dengan firman Allah:

Yang demikian (siksaan) itu adalah karena sesungguhnya Allah sekali-kali tidak akan merubah sesuatu nikmat yang telah dianugerahkan-Nya kepada sesuatu kaum, hingga kaum itu merubah apa yang ada pada diri mereka sendiri, dan sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui,”
 ( Al Anfal 53)




















Salam Mujahadah & selamat bersaing dengan diri sendiri. Wallahualam

p/s: -asif. berlaku sedikit campuran bahasa.
      -perlu latih &praktik utk bertutur dengan jelas, dgn isi & berani..
       

Penulis,
4.17 am

0 comments: