Friday, March 18, 2011

Monolog seorang hamba

Salam alaik..

Yang sebenarnya, kerja menanda masih belum settle lagi, namun hati ini melonjak-lonjak mahu berkongsi sesuatu dalam blog ini.. Sambil memujuk hati dan perasaan supaya terus gigih menyiapkan kerja yang masih bertimbun serta fikiran yang tidak lepas memikirkan musim persekolahan yang bakal bermula 2 hari lagi..Di tambah dengan debaran untuk di'observe' oleh pensyarah bermula minggu hadapan.. Persiapan perlu dilakukan bagi mengelakkan sebarang kekalutan.. Moga Allah permudahkan.. InsyaAllah.. Ameen.
Tertarik dengan artikel ini lalu terus saja mahu dikongsi. Moga mampu meningkat taqwa padaNya. Amin3x

******************************************************************************

Mulianya hidupku bergantung kepada cara aku menjalaninya. Aku memang mahukan kehidupan yang mulia dan dimuliakan. Kemuliaan adalah hasrat setiap insan. Aku percaya tiada siapa pun yang sudi dihina dan dimalukan. Hidup mulia adalah sasaranku dan setiap insan! insyaAllah..

Aku ingin kemuliaan hidup dan mencontohi kemuliaan kehidupan Rasullullah saw. Kemuliaan baginda terletak pada akhlaknya, budi pekerti yang mulia, peribadi agung dan sahsiah terpuji. Aku rasakan inilah yang semakin menghilang daripada kehidupan umat di sekeliling..


Ke mana menghilangnya kemuliaan umat ini? Kenapa umat Islam yang dinobatkan sebagai umat pilihan dan terbaik seperti yang termaktub dalam al Quran ini seolah-olah hilang izzahnya?

" Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi umat manusia; kerana kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (yakni kufur) serta kamu pula beriman kepada Allah dengan benar-benar iman..." (ali imran: 110) 

Kehidupan umat ini ku rasakan amat jauh daripada ciri-ciri kemuliaan peribadi agung Rasulullah saw. Kehebatan umat ini yang pernah mentadbir dua pertiga dunia, seolah-olah diinjak-injak oleh musuh yang sarat dengan kebencian terhadap Islam.

Umat Islam pasti mulia, selagi mereka berpegang teguh dengan ajaran Islam yang mulia. Peristiwa2 yang menjelikkan,memalukan dan menghinakan yang berleluasa kini adalah kesan daripada longgarnya bekalan dan pengangan pada Islam. Remaja kini tiada lagi sifat malu kerana malu seperti sudah terpinggir daripada akhlak dan budi pekerti islamik. 

Ya. Aku mulia kerana ISLAM. Islam mulia bukan kerana kita sebalikkan kita mulia kerana ISLAM. Syukur yang tidak terhingga pada yang ES A kerana menganugerahkan kami nikmat terbesar ini ya ALLAH. Nikmat IMAN dan ISLAM. Alhamdulllilah.. Tuhannku..+_+

(di olah dari majalah Solusi isu No. 29, ms 27. Penulis: Ir. Ahmad Jais Alias)



Tuhanku (Waliband)

Tuhan dengarkan aku
Ku memohon kepadaMu
Ku angkat tanganku
Ku lafazkan lidahku
Menyebut namaMu Tuhan

Tuhan lihatlah aku
Ku berserah kepadaMu
Ku letakkan keningku bersujud padaMu
Ampuni dosa-dosaku

Tuhanku jangan ambil nyawaku
Sebelum ku dekat denganMu
Tuhanku siapkan duniaku
‘Tuk nanti tiba akhiratku

Berapa nikmat yang t’lah Kau beri
Berapa yang t’lah aku ingkari
Masih pantaskah sujudku padaMu
Aku malu aku malu….

- sila klik pada pilihan lagu di mix ipod untuk mendengar lagu.. :)

0 comments: