Thursday, January 6, 2011

Oh Dunya!

Tanggungjawab. Ya, aku sedar akan tanggungjawab & tugas yang digalas. Sesungguhnya tugas dakwah & tarbiyah ini tidak ada titik pengakhirannya selagi dunia ini tidak mencapai ustaziyatul alam. Memang penuh liku, payah & tidak semua indah. Tugas ini bukan seperti proses sekadar ajak2 orang, menyampaikan, bermesra-mesra, makan-makan, kemudian dapat gaji ke? Dapat hadiah @ ada anugerah ke? Jadi, buat apa buat benda ni semua? Sekadar ‘terpaksa’, @ dipaksa?


"Wahai orang-orang yang beriman! Maukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? "

" (yaitu) Kamu beriman kepada Allah & RasulNya, dan berjihad di jalan Allah dengan harta & jiwamu. Itulah lebih baik jika kamu mengetahui" 

                                                                                                  (As Saff, 61: 10-11)
 Astaghfirullah

SubhanaAllah

Allahuakbar!!

Ya, kita manusia yang lemah. Yang tidak pernah terlepas daripada kesilapan. Dan batin & zahirnya sentiasa inginkan kesenangan, keindahan, kemewahan. Oh Dunya! Dunya yang terkadang melemaskan yang zahirnya kita tampak gembira!


Begitulah nafsu manusia. Dunya yang merasuk semua manusia di muka bumi.. Apalah sangat yang telah diusahakan dalam dakwah ini jika dibandingkan dengan pengorbanan para rasul & sahabat baginda. Jauh sama sekali!


Percaya @ tidak. Perasaan sedemikian memang sentiasa datang & mengetuk-ngetuk pintu hati. Dan bekalan iman itu perisai kepada diri! Bekalan sebagai para duat itulah penguat untuk terus melangkah dan terus melangkah dan jika diizinnya, biarlah berlari! Itulah pentingnya tarbiyah dzartiyah, didikan kendiri selain kekuatan dari mereka di sekeliling. Didikan iman untuk diri sendiri untuk memastikan diri tidak lari dari fikiran ghazwah.


Kerana sedar matlamat utama adalah kerana Allah. Cinta nya kepada Allah. Kerana kasih dan cinta, tulus untuk Allah. Allah yang menentukan ganjaran nya, tanpa sedar @ tidak. Dia merancang sesuatu yang tidak diketahui. Maka, berserah saja padaNYA! 



"Dan dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya." (At-talaq, 65:3)


Kau teruskan usaha & kerja2 ini. Teruskan sahaja untuk menggegarkan jiwa manusia di sekelilingmu. Biar karat2 jahiliyah ini dioksidakan oleh deru angin tarbiyah. Biarkan!


Itulah iman, yang senipis kulit bawang. Diketil sedikit sudah terkesan. Dan perlu  segera dipulih dengan makanan jiwa agar tidak terus terluka dan berbisa nanti.


Tulisan ini ditulis sekadar berkongsi  apa yang dirasa. Yang terlalu kecil & kerdil di jalan ini. Mengerti akan kesan tulisan ini kerana perlu berusaha mengamalkan apa yang dituturkan. Bawalah diri ini bersama berlari, kerana sedar, diri sekadar merangkak & berjalan yang terkadang jatuh tersungkur..:(



Doa Mohon Ketetapan Hati

1)
Maksudnya: "Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, teguhkanlah hatiku pada agamaMu" (Riwayat Ahmad)

2)
Maksudnya: "Ya Allah, Zat yang memalingkan hati, palingkan hati kami pada ketaatan kepadaMU" (Riwayat Muslim)

P/s: Kadang2 rasa slogan Nike "Just Do It" ni bole bagi motivasi..Just do It! In cause of Allah:) 

Wallahu'alam.. 


1 comments: